Gwarancja na okulary – co obejmuje i ile trwa? To pytanie często zadawane przez osoby kupujące okulary korekcyjne czy przeciwsłoneczne. Z jakich przepisów prawnych wynika gwarancja na okulary i w jakich przypadkach obowiązuje? Jak reklamować wadliwy produkt? Warto znać swoje prawa w tym zakresie!
Gwarancja na okulary jest formą ochrony konsumenta, która zapewnia naprawę lub wymianę okularów w przypadku stwierdzenia wad produkcyjnych lub materiałowych. Aby szczegółowo stwierdzić, co dokładnie obejmuje gwarancja na okulary, należy zajrzeć do regulaminu sklepu, w którym dokonujemy zakupu.
Gwarancja na okulary – z czego wynika i jak działa?
W Polsce okulary zakupione w salonie optycznym zazwyczaj objęte są minimum 12-miesięczną gwarancją. Obejmuje ona wady wynikające z niestarannego bądź wadliwego wykonania okularów przez optyka, takie jak wypadanie soczewki, pęknięcie oprawki, czy łuszczenie się powłoki antyrefleksyjnej. Gwarancja nie obejmuje uszkodzeń spowodowanych przez samego użytkownika, np. w wyniku niewłaściwego użytkowania, wypadku czy innych uszkodzeń mechanicznych.
Gwarancja na okulary (jak na każdy inny produkt) to także kwestia regulowana prawnie, m.in. przez Ustawę o prawach konsumenta. Warto jednak zauważyć, że warunki reklamacji produktu są inne w przypadku zakupu okularów online (w sklepie internetowym), a inne, jeśli kupujemy je stacjonarnie.
Porada Lux Optyk: Prócz znajomości przepisów ustawy, przed zakupem okularów warto zapoznać się z regulaminem sklepu i/lub zapytać konsultanta (sprzedawcę) o warunki gwarancji na okulary. W ten sposób z unikniemy ewentualnych nieporozumień! |
Gwarancja na okulary – prawo do odstąpienia od umowy
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce prawami konsumenta, konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni. Jest to część ochrony praw konsumenta, umożliwiająca zapoznanie się z towarem i przemyślenie zakupu.
Warto jednak zaznaczyć, że przepis ten dotyczy wyłącznie konsumentów (tj, indywidualnych kupujących) i nie ma zastosowania, jeśli kupujemy produkty np. “na firmę”. Co więcej, odstąpieniu od umowy nie podlegają produkty wykonane wg indywidualnej specyfiki, na indywidualne zamówienie (a takimi są np. soczewki o określonej mocy i indywidualnych parametrach).
Gwarancja na okulary z tytułu rękojmi
Osoba kupująca okulary w Polsce może skorzystać także z uprawnień wynikających z tzw. rękojmi, w przypadku stwierdzenia wad zakupionych okularów. Kwestię rękojmi określa Kodeks Cywilny:
“Art. 559. KC
Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi
Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili.”
Okres, w którym można zgłosić reklamację z tytułu rękojmi, wynosi zazwyczaj 2 lata od daty zakupu, ale reklamację należy złożyć w ciągu 12 miesięcy od momentu zauważenia wady.
Czym różni się rękojmia i gwarancja na okulary?
Często pojęcia te stosowane są zamiennie. Jednak z prawnego punktu widzenia nie jest to to samo. Rękojmia jest obowiązkowa (tzn. sprzedający nie może odmówić jej udzielenia) i dotyczy odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Gwarancja natomiast jest świadczeniem dobrowolnym i jej warunki zależą od producenta lub sprzedawcy.
Warto pamiętać, że w przypadku gwarancji, szczegóły takie jak okres trwania i zakres są określone przez gwaranta i mogą się różnić w zależności od produktu. Bywa, że obowiązkowa gwarancja jest dodatkowo płatną usługą, oferowaną przez salon optyczny np. w formie pakietu ubezpieczenia okularów. Przed dokonaniem zakupu warto zapytać o taką możliwość.
Gwarancja na okulary – co obejmuje?
Gwarancja na okulary zazwyczaj obejmuje:
- wady wynikające z niestarannego lub złego wykonania przez optyka, takie jak wypadanie soczewki;
- wady oprawki okularowej, na przykład pęknięcie oprawki;
- wady soczewek, w tym łuszczenie się powłoki antyrefleksyjnej;
Gwarancja zazwyczaj nie obejmuje natomiast uszkodzeń spowodowanych przez użytkownika, takich jak:
- uszkodzenia wynikające z upadku okularów;
- przygniecenie okularów;
- niewłaściwe używanie i obchodzenie się z okularami..
Ile trwa gwarancja na okulary?
Ile wynosi okres gwarancji na okulary? Okres gwarancji na okulary zależy od producenta i może wynosić od 12 do 24 miesięcy. Rękojmia za wady fizyczne lub prawne towaru trwa zazwyczaj dwa lata od daty zakupu. W pierwszym roku od zakupu istnieje domniemanie, że produkt był wadliwy już w chwili jego kupna. Natomiast po upływie pierwszego roku od zakupu, to klient musi dowieść, że towar zniszczył się nie z jego winy.
Gwarancja na okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne – jak z niej skorzystać?
Aby skorzystać z gwarancji na okulary, należy zgłosić się osobiście lub przedstawić pisemne zgłoszenie do optyka, w którym dokonano zakupu – wraz z dowodem zakupu. W przypadku stwierdzenia wady optyk może skontaktować się z producentem w celu naprawy lub wymiany produktu.
Zobacz też na blogu Lux Optyk: |
Uwaga! Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny. Wszelkie kwestie dotyczące reklamacji i zwrotów w sklepie Lux Optyk określa Regulamin Sklepu. Ważne informacje znajdziesz także w zakładce Reklamacje i zwroty.